Summa sidvisningar

fredag 4 februari 2011

tara skapar nya myter

fullkornsmjöl

fullkornsmjöl, mjöl som framställs genom att hela spannmålskornet (med grodd och skal) tillvaratas vid malningen. Hämtat ur Nationalencyklopedin.

I tidningen "tara" nr 2 2011 har de en artikel om hälsomyter. Hjärnkoll på maten är huvudrubriken. Dock har man angett fel uppgifter.

Jag citerar: På många brödpåsar står det fullkornsbröd men i många av sorterna har de hela kornen malts ner till mjöl vilket gör att kornen förlorat det värdefulla skalet. Mjölet som blir kvar omvandlas till sockermolekyler. Slut citat.

Fullkornsmjöl SKA vara malet. Se ovan nämnda utdrag från NE. Däremot finns helkorn och då är hela kornet helt och med skalet kvar.

Jag arbetar i en kvarn och jag vill på det här viset hindra en ny myt om mat. Jag hoppas verkligen det är stenmalet fullkornsmjöl i brödet när det står så på påsen.

Idag gör jag ett nytt försök med surdegsbak. Har lyckats hålla liv i surdegen under veckan. Nu har jag i lite veteoch oblandad rågsikt så brödet blir lite ljusare.

Ha de gott!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar