Summa sidvisningar

måndag 2 januari 2012

Cirklar sluts om och om igen

Visst är det märkligt hur cirklar i livet sluts, hur livet går runt och möts igen. Ungefär som att paddla kanot på Emån, man ser nästan baken på sin egen kanot ibland, ån snirklar sig så pass.

För lite mer än 30 år sedan bodde jag i detta område och jag gick på snickarutbildning på AMU, som det hette då. Det var så roligt att jobba med trä, jag älskade det. Ännu i dag, ja i förra veckan, fick min dotter ett slagbord som jag gjorde under min möbelsnickaretid, hennes båda barn har sovit i den vagga jag snickrade här i Visby. Gunghästen står på tillväxt men är fortfarande hel.

2007 startade jag en gitarrkurs på ABF för brudar i min ålder som hoppade i jeansen på 70-talet och som ville spela gitarr men som aldrig hann för familj och karriär. Vi blev 7-8 styckna som ännu spelar när vi får lust. En av dessa brudar är svärdotter till en av lärarna på snickarkursen.

Jag har druckit kaffe vid ett soffbord som Stig har snickrat, 30 år efter kursen, och känner ännu en sådan respekt för hans kunnande. Den andre läraren, Nisse, lärde mig också mycket som jag aldrig kan glömma. Det var en härlig tid.

Några dagar innan jul hade jag en kund i butiken som fick mig att börja tänka på snickeri igen, kanske är det så att de kunskaper jag fick av Nisse och Stig kommer till användning igen.

Livet går i cirklar. Jag är tillbaka i Stäven och skulle det dyka upp ett litet snickeri....vem vet...



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar