Summa sidvisningar

tisdag 30 mars 2021





Att släppa taget.


Det går mot vår och april står på tur. 
För fyra år sedan skulle vi åka till Stockholm, min man, dotter och barnbarnen och bo på hotell. Vi skulle ha det mysigt och vara lediga tillsammans, barnbarnens första hotellvistelse. Bara några dagar innan avresan kom så det hemska terrordådet på Drottninggatan.
Vi tänkte att våldet ska inte hindra oss, vi åker ändå. Men två dagar senare hände något som förändrade allt och världen och tiden stannade i vår familj. Erland, min storebror, dog. Vi stannade hemma och sexton dagar senare dog min storasyster Gunn. Två avsked, två begravningar och ingen kunde ta in vad som hänt.
Det är fyra år sedan och sorgen och saknaden är så stor.
Jag lärde mig att det känns skönt när någon säger "Jag beklagar sorgen", 
de orden betyder så mycket och är raka och värdiga.

Jag har så många fina och roliga minnen och jag försöker att ha mina syskon på ett slags behörigt avstånd. Jag vill inte fastna i det sorgliga utan gå vidare och minnas det glada och allt de betytt för mig, de fanns ju i hela mitt liv fram till april 2017.

Min storasyster💖

Av Gunn fick jag en gång ett skott av Mårbackapelargon och en Tulpanpelargon. Det blev så viktigt för mig att hålla liv i dessa efter att Gunn gick bort
så, jag lyckades få dom att blomma år efter år. Jag tog skott och det blev fler och fler och jag gav bort flera stycken.


 Men 2020 blev jag så envist snuvig och det gick aldrig över så jag tänkte att jag var allergisk och slängde Alla pelargoner. Bor i lägenhet och hade alla krukor i lägenheten. Men snuvan gick inte över, det var jag inte pelargonerna. I mitt undermedvetna tror jag att det var istället för att rensa garderoben som man gör när en anhörig gått bort. Jag behövde helt enkelt släppa taget, Gunn måste få bli fri och hon ha det bra. Jag har massor av foton av alla fina pelargoner och Gunn finns i mitt hjärta så klart. 
På senare år brukade vi ta en öl på Stortorget och ibland dansade vi på Munken, i vinylbaren. Vi firade midsommar på Paviljongsplan med bubbel o jordgubbar, Gunn, Frida o barnen, Frank o jag.
Vi hade provsmakning av julmaten och vi drack Tequila vid påsk.
Sen tog din sjukdom mer och mer av dig och från oss, jävla cancer.
Fina Gunn som jag saknar så. Vi saknar dig så.

Min storebror💖

Erland, Han fanns alltid där, han var en riktig brorsa. Alla min flyttlass, från Upplands Väsby , och några år senare till Sävsjö, hela Fina Saker från magasinet i Klinte. Min första bil Amazoncombin köpte jag av honom och sen den ljusblåa Amazonen. Min första (och enda) moped var han inblandad i.
Alla gånger vi åkt till både skoldanser och sen bygdegårdsdanserna. Sen anordnade han sina egna danser i Hejde och han älskade att göra sånt. 
När vi behövde få tag på ved, då fanns Erland där.
När jag blev utsatt för rånet 2007 och hela vår privata ekonomi rasade, GEAB stängde av elen i huset, då kom Erland med el aggregatet. Det var guld värt.
Det finns så många fler minnen från barndomen och skolan och Hejdegänget, 
Erland har alltid funnits där.
Jag känner också en stor respekt för det jobb han gjorde, han var den bäste!

Jag önskar idag att jag gjort mer för honom.

Bäste brorsan, jag saknar våra långa samtal om allt och ingenting, jag saknar dig så! Och min franska bil, C3, har inte haft nåt elfel ännu😉


Å sen då

Jaa, hur blev den sen. Det blev tomt. 
Men istället för pelargoner har jag sått frön, paprika, tagetes, tomat, gurka, dill mm mm.
Det kom en pandemi.
Istället för att som pensionär få träffa barn o barnbarn tar våra föräldrar största uppmärksamheten.
Funderar på att sälja gitarren, har tappat bort spelglädjen.
Vart tog Mitt liv vägen, kan jag undra ibland.

Å jag hörde ett uttryck på radion en dag:
 "Har du inget gott att säga om de döda då kan du hålla käft". 
Det var ett ett jävla bra uttryck tycker jag.

Nu är det framåt som gäller, att hedra deras minne och att släppa taget. Jag hoppas de har det bra, dricker paraplydrinkar någonstans och har koll på sina barn o barnbarn, det är det jag önskar för mina fina syskon.


Glad Påsk!

1 kommentar: