Summa sidvisningar

måndag 25 februari 2013

W-Germany var det här

 
Så ska jag äntligen komma igång  med att få ordning på min samling av tysk keramik, i första hand västtyska vaser i olika storlekar. En och annan östtysk vas finns ochså.
Det finns en del fat och totalt tror jag att det är 4-500 individer i min samling.
Tror, för jag har inte räknat på 1,5 år.
 
 
 

Varför samlar jag då på dessa vaser:

 
Jag hade en butik med semiantikt och antikt glas o porslin. Min tanke var inte att i första hand ha svenskt designat som Lisa Larsson, Stig Lindberg m fl utan jag ville sälja Fina Saker.
Visst var det roligt när jag fick tag i något känt objekt men det var inte huvudsyftet.
Nej tanken var Fina Saker och inga svarta affärer.
Nu gick det som det gick.
Butiken är stängd och hela lagret borta men, de tyska vaserna behöll jag.
Nästa alla ratade de gamla vaserna från 60- och 70-talet.  Jag kallar dom för tantvaser för de finns hemma hos tanter med plastblommor i. Golvvaser med plastpioner.
Står det plastblommor i en vas på loppisar så är det oftast en tysk vas.
 
Detta blev min hobby och samlandet har pågått snart 10 år.
Jag tycker denna keramik är så vacker och ju fler vaser jag hittar ju vackrare blir mångfalden i samlingen. Färgerna, strukturerna och formerna är så fina.
När jag började samla så läste jag på och det blev mer och mer intressant att forska om deras ursprung.
Någon gång ska jag göra en utställning, kanske tillsammans med en florist som kan dekorera vaserna med riktiga blommor och växter.
 
Jobbet nu blir att fotografera och dokumentera alla.
 
Ha de gott!

 
 
 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar