Summa sidvisningar

lördag 29 januari 2011

Surdegslimpor i ugnen

Fyra vackra, runda bröd är nu i ugnen och där ska de stå 1timme. Följer recept ur Bonniers Kokbok, den senaste, och det är många procedurer att följa. Fördegen har stått och gonat sig över natten och halv sju i morse gjorde jag hela degen, dubbel sats. Den degen skulle ältas i 15 minuter i assistenten.
Lagom att dricka en kopp kaffe och morna sig lite. Sen skulle degen jäsa under lock i 1-3timmar. Jag lät den stå i 3 timmar och sen var det dags att knåda, dela till fyra delar och forma bröden.

Dessa låg sedan på mjölar handduk i en timme. In med bröden i en varm ugn och på en varm plåt. Efter 5 minuter sänka värmen från 250 till 200grader. Efter 20 minuter ska luckan öppnas en stund-det ger en fin yta på brödet. Bröden ska bakas 60-70minuter. Man kan ta tempen på brödet men jag har ingen digital mätare så jag får gå på känsla.
Bröden har en krackelerad yta och ser fina ut. Om de nu får plats alla fyra på plåten det kommer att visa sig. Det var kanske dumt att ta dubbel sats första gången jag bakar surdegsbröd men va fan. Skulle det lyckas så har jag ju fler bröd :)

Fick bakläxa på bilprovningen i går och fick snabbt som ögat handla fyra nya däck. Micron gick sönder förra veckan. Det var den lönen det, hm. Det här med att spara till en resa som jag har som mål i år det verkar dröja en aning.

"Vad spelar det för roll om du vinner hela världen men förlorar dig själv?"
av Jesus

Det hör inte till vanligheterna att jag citerar och ännu mera ovanligt att jag citerar Jesus men idag känner jag att on citat rättfärdigar mig på något vis. Jag brukar få skit för att jag säger som det är, igår blev jag kallad negativ. OK, om min negativa sida leder till utveckling så kan jag ta det. I annat fall anar jag en kniv i ryggen.

Nu väntar jag på det nybakade brödet och det ska vara klart om en dryg halvtimme. Sen ska man låta det ligga innan man får smaka, det undrar jag om det kan stämma :)

Nybakat bröd med smör, waaa GOTT!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar